Wednesday, December 12, 2007

HOERA HOERA WE GAAN NAAR HET EK


�We hebben 16 miljoen goede bondscoaches� hoor ik iedere falende keurmeester nog roepen na een nieuwe teleurstellende uitschakeling. Natuurlijk, iedereen heeft zijn mening en zal zijn eigen opstelling vol overtuiging denken te kunnen onderbouwen. Los gezien van de nozems die vlijtig zichzelf op zullen stellen als hardwerkende en nietsvermoedende amateurvoetballer, zal de gemiddelde opstelling niet veel afwijken van wat je zelf op de achterkant van je bierviltje gekrabbeld hebt. Tel daar de favoriete opstellingen van de �familie Danny Landzaat� vanaf en je zal aardig in de richting komen. Zonder twijfel zal de grote meute weer massaal kiezen voor penaltykoning Clarence Seedorf en zal wellicht ook De kracht uit Maasbracht weer het middenveld komen bezetten. Waarom ook niet? Ze spelen een dominantie rol in de cr�me de la cr�me van het Europeesche topvoetbal en zullen qua persoonlijkheid en ervaring nogal een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de oranje diesel-mobiel. Het probleem zit zich echter niet in de dieselauto zelf, maar achter het stuur. Zelfs ik als �niet auto kenner� zal op 4 jaar tijd geen 50 onderdelen uitproberen met de gedachte dat de motor dan nog soepel loopt. Nee, onze huidige bondscoach Marco van Basten was een prima voetballer, schijnt ook een aardig balletje te kunnen golfen, maar slaat de plank toch volledig mis als bondscoach van �onze jongens�. Zijn selectiebeleid was zo absurd uitgebreid, dat zelfs ik mijn mobiele telefoon �s avonds niet uit durfde te zetten in de hoop dat er een belletje van San Marco zou komen �Ik heb je afgelopen zondag toevallig zien voetballen tegen RKVV BSWVV en denk dat ik je kwaliteiten nog wel kwijt kan binnen de selectie. Ik verwacht je komende woensdag in Hoenderloo�. �Te Gek!� zal ik dan zeggen, �Moet ik meneer Van Bommel toevallig ophalen�? �Nee�, hoor ik aan de andere kant, �die mist net de kwaliteiten die jij wel hebt�. Vervolgens deel ik mijn vriendin de eer toe om de tas in te pakken voor haar kersverse international. Ja, zo zal het gaan denk ik. Mocht hij bellen dan he.
Maar het ligt niet aan het selectiebeleid alleen. Als je de huidige selectie bekijkt zit er, op enkele uitzonderingen na, toch een hoop kwaliteit en zelfs nog potentie is. De moeilijkheidsgraad zit zich erin hoe je het verdeelt en wie je opstelt. We hoeven nooit een discussie aan te gaan over de doelman, wie daar nog aan twijfelt mag zijn bierviltje op de verloren stapel van �Familie Danny Landzaat� leggen. Voorin� Wauw! Welke verdediger zit er �s avonds rustig op de bank, in de wetenschap dat hij de dag daarna onze Ruud 89 minuten �in the pocket� zal hebben op die ene minuut na� Welke verdediger zal onze Wesley, Robin of Raffie een meter ruimte durven te geven wanneer de contouren van het 16 meter gebied in zicht komen. Welke verdediger wrijft zich van tevoren in zijn handen als hij weet dat zijn longen op ring 2 zullen liggen wanneer hij een volledige wedstrijd tegen Kuyt zal moeten spelen. Dan nog niet te spreken over de verdediger die �s morgens de deur van zijn auto nog niet dicht durft te slaan, in de vrees dat Arjen Robben dan wellicht al op de grond zal liggen. Met zoveel kwaliteit zo weinig produceren, dat is een kunst. Dat is San Marco echter wel gelukt. Ruud alias Nis scoort overal aan de lopende band, wanneer hij maar 1 andere spits bij zich heeft. Zou Marco denken dat zijn doelpuntentotaal verdubbelt wanneer hij er nog een speler bij plaatst in de voorhoede? Kan Marco zijn Ajax hart niet even uitzetten en afstappen van het 4-3-3 systeem, zodat de arme Van der Vaart en Van Persie niet voor Jan met de korte achternaam het krijt op hun schoenen hoeven te lopen, maar lekker in een creatieve rol hun kwaliteiten mogen laten zien? Zou Marco het niet mee hebben gekregen dat Ajax sinds jaren al een BV is, waar het warme hart al lang uit is gerukt? Maar ach, hij doet het niet alleen. �VC Altijd Gezellig� wordt gecompleteerd met boezemvrienden als Robbie Witsche en Johnny van �t Schip. Waarom niet kwaliteit en kennis om je heen verzamelen in plaats van ja-knikkers met over-respect voor de beslissingen van de vroegere plaag uit Milaan. Natuurlijk gaat iedere Nederlander graag jaarlijks met zijn vrienden naar Zwitserland en Oostenrijk, maar dan om wintersport te vieren en niet om je land te vertegenwoordigen. Marco, dat kan toch niet bedoeling zijn? Wintersport vieren met je 2 beste vrienden tijdens het EK, door je op glad ijs te begeven?
Kom op! We lopen bijna over van de kwaliteiten, ook op het middenveld. Zelfs de mensen die we niet meenemen kunnen vrijwel ieder willekeurige EK-ganger komen versterken. Maar dan komen we in de achterhoede� Daar kan het wel eens pijn gaan doen komende zomer. Mochten we iedere wedstrijd met 4-5 verliezen, dan mogen we daar Marco niet op afrekenen en heeft hij het prima gedaan. De achterhoede is de enige reden waarom ook ik het karwei niet aan zou durven. Geen aanvaller zal wakker liggen van vleugelverdedigers als Bouma en Melchiot of een centrale verdediger als Joris Mathijsen. En dat zijn dan veelal de basisspelers, dus kunnen we maar beter zwijgen over zij die daarna in aanmerking komen. Dan zou mijn optie meer uitgaan naar een iets meer opbouwende Van Bronckhorst op links, Heitinga met Boulahrouz in het centrum en wellicht iemand als Edson Braafheid die het mes wel durft te trekken of misschien zelfs George Boateng als gelegenheids verdediger. Op rechtsachter zal het sowieso een bijna niet op te lossen probleem zijn. Ik zou het ook niet weten, maar met die feel-good-verdedigers van nu kunnen we de klus echt niet klaren. Ik zou naar M�nchen rijden en in het Limburgs om vergiffenis vragen aan onze krullenbol, de terri�r, de man die een scheidsrechter beter inpakt dan hulppiet de kado�s. Ik zou de staart van Edgar Davids kammen als hij zijn scheenbeschermers om zou willen doen en nog 1 maand lang ouderwets te bikkelen en te vlammen. Maar ja, ik zou� Ook ik heb slechts een mening die net zoals de andere meningen nooit gehoord zal worden. Een mening die vergeten is na het lezen van deze column, een mening die er nooit toe zal doen. Een mening waarmee Marco,uiteraard na overleg met �Koning Johan�, het zeker en vast niet eens zal zijn. Maar 1 ding staat voorop: Nederland heeft geen 16 miljoen goede bondscoaches. Daar mag je er 1 van af tellen�

Cata

No comments:

Post a Comment