Monday, January 24, 2011

Column; Cruijff over 'move' van Gullit

Veel mensen onderschatten nog steeds de kracht van sport. Waardoor je soms bijna spelenderwijs in staat bent om dingen te veranderen. Ik merk het nu weer aan alle scherpe commentaren op het contract dat Ruud Gullit getekend heeft met een club uit Tsjetsjeni�.

In plaats van dit na een jaar te beoordelen, vliegt de verontwaardiging je om de oren nog voordat hij daar begonnen is.

Het doet me denken aan de keuze die ik in 1973 voor Barcelona maakte. Volgens veel critici koos ik toen voor het land van dictator Franco, die toen in Spanje aan de macht was. Ik ben daar nooit op ingegaan, ook omdat ik op dat moment politiek onvoldoende onderlegd was. Ik had totaal geen idee van wat me in dat opzicht te wachten stond.

In de praktijk bleek de communicatie via mijn spel het beste te werken. Gewoon heel goed voetballen, waarna allerlei zaken in gang werden gezet. Daar zat geen enkel plan achter. Sommige zaken, die later een grote symbolische waarde zouden krijgen, zijn me gewoon overkomen.

Toen ik de impact ervan in de gaten kreeg, gaf ik er natuurlijk wel meteen een draai aan. Zoals in 1974, toen we onze zoon de Catalaanse naam Jordy gaven. Dat vonden Danny en ik gewoon een mooie naam, maar voor het Catalaanse volk bleek het enorm inspirerend te zijn in hun emotionele strijd om zich tegen het Franco-regime af te zetten.

Nog sterker gebeurde dat via het voetbal. De 5-0 overwinning die we toen in Madrid op Real boekten, heeft tot vandaag de dag een zware historische lading. Omdat voor veel Catalanen vooral de dictator door die uitslag werd vernederd.Omdat ik geen glazen bol heb, kan ik nu niet zeggen wat het effect van de komst van Gullit in Tsjetsjeni� zal zijn. Maar wie wel?

Ik weet alleen wel, dat met het binnenhalen van een beroemde voetballer de deur van Tsjetsjeni� open is gezet. Waarom moet die dan worden dichtgegooid? Ik zou tegen de media zeggen, maak er gebruik van, bezoek de wedstrijden van Gullit en maak verslagen van wat je binnen en buiten het stadion ziet.

Net als bij mij met Cataloni�, weet ik zeker dat zijn komst iets met de bevolking gaat doen. De tijd zal leren welke impact de prestaties van het elftal op de situatie in Tsjetsjeni� gaan hebben. Zelf heb ik ervaren, dat je de mensen soms veel extra�s geeft, zonder dat je dat zelf beseft. Ik zou daarom nog even wachten met de kritiek op Gullit.


bron: www.telegraaf.nl

No comments:

Post a Comment