Monday, January 31, 2011

Column; Willem van Hanegem

Het gaat toch maar om ��n ding; de club Feyenoord


Zaterdag heb ik Mario Been gebeld en gezegd dat ik er bij nader inzien van afzie om de duels van Feyenoord 'goed te bekijken' en daarna met de technische staf eventueel te bespreken. Ik had geen goed gevoel bij dat aanbod. Ik kijk altijd goed naar wedstrijden, daar begint het al mee. En dan die vrijblijvendheid, het voelde gewoon niet goed.

Het heeft er bovendien alle schijn van alsof Mario iets opgedrongen is en dat is het laatste wat ik wil, eerlijk gezegd. Het moet op vriendschappelijke en tegelijk gelijkwaardige basis gebeuren, zoiets; voetbalmensen onder elkaar. Dat zijn we toch! Met wederzijds respect alsjeblieft.

Ik word heel erg moe van de politiek in en om het voetbal en merk nu dat dat verdorie binnen mijn eigen club ook aan de gang is. Belangen, eigenbelangen, clubbelangen, ik vind dat heel ingewikkeld. Het gaat toch maar om ��n ding; de club Feyenoord.

Ik vind het ook jammer dat Mario in het openbaar zijn irritatie heeft prijsgegeven over het feit dat ik in het AD heb gezegd waar we het over gehad hebben op de golfbaan. Ongelooflijk. Waar ging het over? Ik had niet mogen zeggen dat hij een uitsmijter en ik een kroket op heb. Misschien is hij wel op dieet, dan begrijp ik zijn kritiek nog, anders niet.

Ik kan niet zo goed met die overgevoeligheid overweg. Ik raak zelf ook wel eens ge�rriteerd over iemand of over wat iemand over me zegt. Natuurlijk, maar daar moet je in dit geval geen al te groot punt van maken toch?

De kritiek binnen de top van Feyenoord op mijn columns vind ik volledig misplaatst. Mario is daar vorige week ook over begonnen. Waar gaat het over? Toen hij bij NEC trainde, heb ik meermalen geschreven dat Feyenoord eens over hem moest nadenken. In zijn eerste anderhalf jaar bij Feyenoord heb ik hem steeds, en terecht, positief bejegend. Dat doe ik eigenlijk nog steeds wel.

Ik heb Feyenoord ook altijd rustig behandeld, zoals ik alle andere ontwikkelingen in en rond clubs en bij het Nederlands elftal altijd afstandelijk benader. Ik raak niet zo snel opgewonden en heb geen dubbele agenda. Maar nu eindelijk, na ook de 10-0 bij PSV graag met de mantel der liefde te hebben bedekt, begon de sfeer bij Feyenoord me tegen te staan. Ik heb vooral gezegd dat je jezelf niet kleiner moet maken dan je bent en dat er meer uit die spelersgroep te halen is. Mag dat alsjeblieft? Ik miszeg daar niets mee.

Daarnaast heb ik altijd de achterban opgeroepen rustig en normaal te blijven doen. Dat deed ik vorige week en dat doe ik nu bij deze weer en ik heb de indruk dat de grote massa bij Feyenoord mij nog steeds een beetje serieus neemt. Echte Feyenoorders steunen de club en gasten die stiekem via sms'jes medewerkers van de club bedreigen, die maken diezelfde club kapot. Figuren die dat doen, moeten opgespoord en aangegeven worden.

Voor het overige blijf ik Feyenoord steunen en roep ik alle ex-spelers van de club op om hetzelfde te doen, op welke manier dan ook.

Voor het voetbal in de eredivisie was het een vervelend weekeinde. Het geploeter van PSV, dat dankzij de medewerking van de arbitrage nipt thuis van Willem II wist te winnen, was meelijkwekkend om te zien, maar nog niet het ergste. Het vertrek van Su�rez is pas echt treurig. Ik zal hem missen. Ik houd van het temperament van Argentijnen en Uruguayanen. Su�rez maakte in zijn eentje de eredivisie strijdbaarder, iedere tegenstander werd kwaad op hem.

Dat soort mannen hebben we hier nodig. Daarom vind ik het niet gek dat Ajax die kleine Mertens bij FC Utrecht wil weghalen. Hij lijkt qua mentaliteit erg op Su�rez; ook zo'n voortreffelijke voetballer, net zo'n serpent met zijn kleine overtredingen en zijn geduikel.

Hij moet nog iets beter worden, maar ik geloof wel in dat ventje. Ik weet nog dat ze bij FC Utrecht, toen Mertens nog bij AGOVV voetbalde, twijfels hadden over hem, hoofdscout Nol de Ruiter met name. Ik moet zeggen dat Mertens mij ook heeft verrast in zijn ontwikkeling.

Compliment dus voor de technische staf van FC Utrecht. Ze bewijzen met de verbetering van Mertens dat als je goed met een jongen aan de slag gaat, hem vertrouwen geeft, dat er iets heel moois uit kan ontstaan. Zowel qua voetbal als wat de financi�n betreft. Straks betaalt Ajax misschien wel zes of zeven miljoen voor die kleine, zou mooi zijn, toch?


WILLEM VAN HANEGEM





bron: www.ad.nl & http://www.nu.nl/

No comments:

Post a Comment