Tuesday, January 8, 2008

Godenzonen zonder God...


"Overmars bij de corner vlag, met Kanu voor het doel. Overmars terug naar Davids, schiet een keertje met rechts jongen schiet! Nee, geef maar Rijkaard, Rijkaard komt hij voor het schot...nee. De ��n twee, is het Kluivert...Kluivert..dan is het Kluivert!!!!! JAAAAAAAAAAAAA......Patrick Kluivert JAAAAAA ��n nul AJAX, AJAX ��n nul!!!!! Zes minuten!!!!! Kluivert!!!! Patrick Kluivert!!!!! Hij zit er in!!!!!!!! Hij zit er in!!!!!!!!! ��n nul voor AJAX!!!!!!!!!!! Jackie....Jackie!!!!!!!!!! Hij zit er in!!!!!!!! Ohowowo ohoho jongen jongen jongen jongen Patrick Kluivert!!!!!!!!!!"

Met deze woorden van Arno Vermeulen en Jack Van Gelder sloot Ajax een geweldig tijdperk af en luidde het een nieuw tijdperk in. Een tijdperk waar wij (als ik over wij praat bedoel ik iedereen die een warm hart toe draagt aan Ajax) heden ten dagen nog steeds inzitten en waar wij maar niet uit weten te komen.
Als je 10 jaar geleden aan een willekeurige buitenlandse voetbalsupporter naar de beste club van Nederland vroeg, antwoordde diegene altijd met een twinkel in zijn ogen...AJAX.
Stel je diezelfde vraag vandaag de dag weer aan een willekeurige voetbalsupporter, zal die met weemoed in zijn ogen antwoorden met "Dat was toch ooit Ajax?"...."Maar het zal nu toch wel al jaren PSV zijn". Auw, als Ajax supporter doet dat pijn...heel veel pijn.

Wat gaat er fout? Waarom spelen wij geen CL meer? Wanneer worden wij weer kampioen?
Kon ik maar antwoord geven op al deze vragen. Het enige dat ik weet is dat er tussen Duivendrecht en de Bijlmer een verschrikkelijk sfeerloos betonnen bouwwerk staat, wat ze een voetbalstadion durven te noemen. Z'on 50.000 man kunnen er in, waarvan ongeveer de helft je niet eens kan vertellen wie op dit moment de keeper van Ajax is...deze groep noemen wij de Bobo's. Dan heb je nog ongeveer 25.000 mensen over, waarvan dan weer de helft gewoon eens een dagje uit is. En ja, als je een dagje uit gaat dan ga je naar Ajax, want daar kan je niks gebeuren. Je zit lekker ver van het veld doordat een enorme gracht het veld van de toeschouwers scheid....heerlijk lekker veilig. We noemen ze de dagjes mensen. Na goed rekenen houd je nog 12.500 toeschouwers over. Van die 12.500 zitten er ongeveer 10.000 klagend en met een lang gezicht op de tribune, als de zoveelste verkeerde pass wordt afgegeven. Ook verlaat deze groep mensen stelselmatig rond de 78 ste minuut het stadion....deze groep noemen we daarom de nepsupporters. Dan blijven er nog 2.500 echte supporters over, die echt achter hun club staan. Die zingen tot hun keel schort en springen tot de kramp komt. Deze jongens vind je op de F-side en rond vak 410....Deze groep noemen we ook wel SUPPORTERS.
Dat wil zeggen 2.500 supporters in een stadion waar er 50.000 in kunnen, naar mijn mening niet echt gezellig en ook niet bevorderlijk voor het spel van de jongens op het veld. Ik stel daarom ook voor om voortaan al onze thuiswedstrijden in "De Lange Leegte" te spelen, zodat in ieder geval de sfeer niet bepalend kan zijn voor de slechte resultaten.

Iets wat mij nog meer erg zeer doet is dat Ajax niet meer in staat is om grote talenten binnen te halen, het is pijnlijk om te zien dat deze jongens eerder naar de grotere clubs willen verkassen zoals Psv en Az....nog een keer Auw!
Ik zie het volgend seizoen al weer naderen en Humberto Tan vraagt vlak voor het begin van het nieuwe seizoen aan Nordin Amrabat wat zijn keuze zal gaan worden:
"Nordin, we staan aan de vooravond van het voetbaljaar 2008/2009. Je hebt met VVV een fantastisch jaar gedraaid en je hebt er niet om gelogen dat je in de zomer graag wou vertrekken. De vraag rijst...wat gaat het worden?" .... "Klopt, Humberto. Ik heb inderdaad aangegeven te willen vertrekken en er waren 3 clubs die serieuze interesse hadden, dat waren Az, Utrecht en Ajax." ... "Nou Nordin, wie is het geworden en waarom?" ... "Het is AZ geworden, het was een moeielijke beslissing want ik zat echt te kiezen tussen 2 clubs...AZ of Utrecht." ... "Az of Utrecht? Wat was dan de reden dat Ajax gelijk af viel?" ... "Ik wilde zo wie zo naar een warme, gezellige sfeevolle club en als ik eerlijk ben heb ik dat gevoel niet bij Ajax gehad. Ik wilde ook graag weten waar ik aan toe zou zijn, ook dat heb ik niet gehad bij Ajax. En...oh ja, ik zou zo graag willen overwinteren in het europees voetbal, ook dat zie ik bij Ajax niet gebeuren....Trouwens ik weet ook dat dat bij Utrecht niet lukt, dus daarom mijn keuze voor Az." ... "Nou Nordin, bedankt voor dit gesprek en ik hoorde dat ook Nevland voor Az heeft gekozen dus veel plezier bij de echte top."
Dat zou na Cziommer en El Hamdaoui weer een speler zijn die AZ boven Ajax verkiest, nogmaals.....Auw

Er moeten weer jongens zijn die graag naar Ajax willen komen, die er trots op zijn dat ze het rood wit van Ajax mogen dragen, die Ajax in hun hart hebben zitten en geloven in betere tijden, die zich een Godenzoon voelen. Op dit moment voetballen er te veel jongens in Ajax die zich niet ��n voelen met de club, die gewoon maandelijks een fiks bedrag op de rekening gestort krijgen en daarvoor terug gewoon een potje ballen.
Maar hoe kun je een Godenzoon zijn als er geen goeie God is? De belangrijkste factor waardoor het de laatste jaren structureel mis gaat is het bestuur, de beleidsbepalers, God! Om daar teveel letters aan te vertypen heeft geen zin, het is jammer dat er teveel rotte appels op belangrijke plaatsen binnen Ajax zitten. Het is jammer dat mensen zich met Ajax gaan bemoeien zonder er zelf enige verantwoording voor hoeven af te leggen. Het is jammer dat de ��n toch iets meer wil hebben te zeggen dan de ander. Het is jammer dat er zogenaamde adviseurs zijn, die zelf zo op de achtergrond blijven zodat ze hun eigen vingers niet verbranden. Het is jammer dat.......

Ik hoop dat er betere tijden komen, dat hoop ik echt. Ik hoop dat ik weer met tranen van vreugde in mijn ogen voor de T.V kan zitten, dat hoop ik echt. Ik hoop op sfeer, blijdschap en een titel, dat hoop ik echt. Ik hoop op mijn AJAX, dat hoop ik echt.
Ik hoop zoveel, maar durf nog niet te geloven.
Geef de Godenzonen een goeie God! Pas dan zal ik weer beginnen met geloven....




(geluid aan)



Nikos

No comments:

Post a Comment