Tuesday, March 2, 2010

Column; Nico Dijkshoorn

Ik ga voor 600 euro broodjes koude kroket bestellen


Deze week werd ik uitgenodigd door de club League of Experience, om een congres af te sluiten met een gedicht. Alleen de naam al deed me rillen. Jezelf League of Experience noemen en dan heel serieus, omdat jij een enorme experience hebt, daar in een maatpak tussen gaan zitten. Vergelijk het maar met een po�zie-avond die de volgende titel draagt: Giants and Kings of Poetry. En daar sta je dan met je dichtbundeltje van achttien bladzijden in Roelofarendsveen.

Het ging in dit geval om een congres met de titel: Sportsponsoring anno 2010. Ook al niet direct een aanbeveling. Eigenlijk heeft sponsoring me altijd al tegengestaan, ook in het amateurvoetbal. Bij sponsoring zie ik een te dikke man in een slecht zittend pak zwetend naar de middenstip lopen en een wedstrijdbal aanbieden. 'Dames en heren, een hartelijk applaus voor de sponsor van vanmiddag, Dikkies Vleesparadijs, ook voor al uw huzarensalades. Dank je wel Dikkie!' In de meeste gevallen had dat nog wel iets. In oude kantines mag ik graag zoeken naar sponsoruitingen. 'Deze vitrine werd mede mogelijk gemaakt door ijzerhandel Kobus voor al uw schroefjes enzo.'

Dat is nog wel te overzien. Daar ontroert het nog, die dikdoenerij. Een speciaal plaatsje op de tribune, gratis een broodje bal met extra veel zuur en tijdens de wedstrijd zit er iemand van de club naast de geldschieter op de tribune, om hem en zijn vrouw de spelregels uit te leggen. 'Dat is de keeper. Die mag de bal gewoon in zijn handen nemen.' De bezoekers lopen na de wedstrijd, in grijze jassen met vilten petten op het hoofd, terug naar hun arbeiderswoninkjes en kijken naar de wegrijdende auto van de sponsor. Ze nemen zich iets voor. Ooit zullen zij ook zo'n auto bezitten, met elektrische ramen.

Die sfeer is tijdens Sportsponsoring anno 2010 waarschijnlijk ver te zoeken. Ik heb even opgezocht wat bezoekers moeten betalen. '549 euro, exclusief 19% BTW. Inclusief een inspirerende middag, borrel en hapjes, hoogstaand netwerken en parkeren voor de deur.' Vrij vertaald: aftrekbaar van de belasting, lekker zuipen en vreten, inlikken bij de concurrentie en je Audi met ��n wiel op de stoep parkeren.

Vooral het begrip hoogstaand netwerken klinkt luguber. Het is niet gewoon netwerken, zoals de gemiddelde boerenlul dat doet. Dus niet heel onopvallend, met een kaartje van je bedrijf op het voorhoofd geplakt, contact proberen te leggen met de materiaalman van VVV, om te kijken of de reservespelers in godsnaam een keer in een lokaal krantje willen zeggen dat ze het brood van Bakker Bollebof het lekkerste brood vinden. Nee, we hebben het hier over 'hoogstaand netwerken'.

Wat is dat? Guus Hiddink op zijn rug slaan en zeggen: 'Zo ouwe reus, hebben die Russen het gas al bij je afgesloten?' Leo Beenhakker even door zijn kuif aaien en vragen hoe het met zijn kind, Mario Been, gaat? Luistert hij al een beetje? Lekker ongedwongen van babbelaar naar babbelaar wandelen en hopen dat de bitterballen en de toastjes met gerookte zalm snel weer langskomen, dat is hoogstaand netwerken. Echte uitgekookte congresgangers eten en drinken zo'n lullige 600 euro binnen een half uurtje bij elkaar.

Ik heb wat foto's van een vorige meeting bekeken. Veel bekende voetballers, zonder korte broek. Streepjespakken, dasjes, schitterend vallend haar, overhemden van 800 euro en gloednieuwe schoenen met onbekraste zolen. Mensen die 600 euro voor een kaartje kunnen betalen lopen meestal weinig. Van de auto op de loper, dan heb je het wel gehad.

Op de foto's tref ik de usual suspects aan. Ton Boot legt voor de 286e keer in twee jaar uit, wat er allemaal anders moet. Kees Jansma zie ik met een microfoon door de zaal zweven. Vind ik knap van Kees. Hij heeft het al zo druk. Perschef van het Nederlands elftal, de baas bij Sport1 en dan ook nog spreekstalmeester op congressen. In de zomer, vlak na het WK, schijnt Kees Jansma in de provincie tupperware-avonden te gaan organiseren. 'En kijk eens mensen, zo makkelijk sluit je hem weer af. Robin van Persie gebruikt hem ook.'

Humberto Tan is er ook. Het schreeuwende krijtstreepje. Ik heb de foto's waar hij op staat goed bekeken. Ze tolereren hem. Dat is het. Mooi om te zien, de verveelde blikken van de echte liefhebbers als Humberto Tan er bij staat. Dit soort jongens speelden ze tijdens hun actieve carri�re twaalf keer per wedstrijd door de stokken, en nu moeten ze ernaar staan luisteren en knikken, dat manische geraas met veel woeste gebaren. Want zo gaat dat bij hoogstaand netwerken. Lachen en luisteren en dan maar hopen dat je met de goede Bekende Nederlanders op de foto staat. Leuk voor in de hal van het bedrijf.

Tijdens dit congres � legt de organisator mij in de mail uit � zal de voorzitter van Barcelona zijn opwachting maken. In de mail staat wat Joan Laporta allemaal even kort gaat aanstippen. 'Hoe ziet het gehele sponsorhuis van FC Barcelona eruit en wat is het resultaat van het beleid? Op 15 april krijgt u de antwoorden van Joan Laporta zelf...' Een buitenkansje voor de beleidsmakers van Veendam, om nu eens uit de eerste hand te horen hoe ze het in Barcelona allemaal aanpakken. Andere prominente aanwezigen zijn de directeur van Red Bull en de directeur van de Lotto. En Guus Hiddink.

Vooral de aanwezigheid van Guus zet je aan het denken. Wat doet die daar? Meneer Doe Maar Gewoon tussen de hoogstaande netwerkers? Misschien komt hij als pauze-act op zijn motor de zaal binnenrijden? Dat zou veel goed maken. Guus, die een Harry Muskee-achtige gewoonheid cultiveert, in gesprek met de directeur van Red Bull? Ik wil dat eigenlijk niet weten. Michael van Praag is er ook. Ik heb zomaar het idee dat hij dit keer zijn cabaretteksten en zijn tuba thuislaat. Dat is voor de volkse avonden, met zijn vrienden. Als Van Praag aan het werk is, houdt hij zijn kin vast en knikt.

Ik ben niet na�ef. Ik weet dat dit soort bijeenkomsten bij het moderne voetbal horen. Ik weet dat je in de voetballerij af en toe je gezicht moeten laten zien als je aan het werk wilt blijven. Dat is niet erg. Als ik er maar niet tussen hoef te staan. Ik ga dit weekend voor 600 euro broodjes koude kroket bestellen bij mijn club.

Nico Dijkshoorn

No comments:

Post a Comment