Monday, November 22, 2010

Column; Willem van Hanegem

Ajax kan heus kampioen worden, maar dan moet Su�rez niet bijten


Dat eindeloze gezeur rond Ajax begint me aardig te irriteren. Ik probeer er aan te ontkomen, zoals ik ook nooit kijk naar Goede Tijden Slechte Tijden. Dat herhalen, dat geslijm, die zoektochten naar problemen.

Vreselijk is het; langdradig en saai en treurig voor de mensen die hun werk moeten doen bij Ajax. En iedereen bemoeit er zich maar mee. Ik zag in mijn eigen krant Jack de Vries op Ajax duiken. Waarom? Omdat hij spindoctor van Balkenende was? Nou, dan zou ik me om die reden ook op verzoek van een krant maar beter even niet met een voetbalclub bemoeien.

Van Ajax wordt een zielig instituut gemaakt door mensen die de media misbruiken; een kampioen in verval. Houd toch even op zeg. Wat een vooraf opgezette onzin allemaal. Lucky Ajax vergadert, Johan Cruijff komt langs en toevallig zijn daar fotografen bij om het vast te leggen.

Ik hoor en zie allemaal spelers die ik zelden op echte betrokkenheid bij Ajax heb kunnen betrappen. Peter Boeve, Edo Ophof, dat soort gasten. Swart en Cruijff, ok�, dat zijn de echte. Maar Keje Molenaar? Hou toch op, die loopt al jaren tevergeefs te solliciteren naar een baantje bij Ajax. Hou dat soort gasten weg bij je club als je club je lief is. Laat de mensen die er zitten hun werk doen, ze zijn op de goede weg. Het is poppenkast en gezanik en ze dienen Ajax niet met die nare campagne in de publiciteit. Ik hoop dat de echte Ajacieden op de tribune en binnen de club dat in de gaten hebben.

En wat is er in Godsnaam aan de hand? Niks als je het vergelijkt met mijn club Feyenoord. Ajax speelt mee om de eerste plaats en voetbalt in de Champions League. Voor Martin Jol aantrad, waren er ook een heleboel trainers bij die club die ook geen vleugelspitsen haalden of hadden. Jol is het nu ook niet gelukt. Maar vorig jaar haalde hij aardige resultaten met Ajax en ook dit jaar vallen de resultaten niet tegen, doorgaans.

Het is alleen niet vaak ook mooi om naar te kijken en dat is echt jammer. Maar ligt dat aan het gebrek aan vleugels? Zou het misschien ook helpen als je je middenveld beter neerzet? Ik benader het zogenaamde probleem van Ajax vanuit het voetbal en dat zouden mijn collega's van vroeger ook moeten doen.

Wat is er aan de hand? Ajax heeft El Hamdaoui erbij. Een van de beste spitsen die ik ken en een tijdje geleden vond iedereen hem en Suarez samen het nieuwe droomkoppel dat Ajax aan prijzen zou helpen. Dat pakt wat anders uit. In de eerste plaats loopt iedereen in de stress bij Ajax omdat er dankzij zogenaamde bezorgde betrokkenen om de club heen zoveel onrust hangt.

Ik zag Su�rez die Bakkal van PSV bijten. Voor mij is dat een gevolg van totale overspannenheid bij iemand. Zoiets doe je niet als je lekker in je vel zit. Jol moet proberen de rust in zijn elftal te brengen. Ik zou een van de beste spelers van vorig seizoen, Siem de Jong, uit het elftal laten.

Die jongen is door de komst van El Hamdaoui niet meer nodig en loopt de boel dicht voorin. Ik zou Eriksen het vertrouwen geven en achter de twee spitsen zetten. Op het middenveld moet je Enoh laten staan, al moet hij niet als een hond achter iedere kluif aanrennen. Hij moet zich concentreren op zijn man en ballen inleveren.

Emanuelson moet vanaf links blijven spelen De Zeeuw een beetje vanaf rechts. Op die manier heb je balans. In de defensie heb je De Wiel, Anita en Vertonghen goed op hun plaats staan en daar hoort in het centrum Alderweireld een vaste stek te hebben. Die speelde tegen PSV slecht, maar dat komt door een gebrek aan ritme.

Deze jongen was vorig jaar een van de beteren en verdient een onomstreden basisplaats. Over Stekelenburg hoeven we het niet te hebben; topklasse. Ik zou dit team eens een tijdje laten staan als ik Jol was, mits iedereen fit en beschikbaar is. Met deze spelers kan hij kampioen worden, al moet Suarez niet te veel bijten in spelers anders ben je die een tijdje kwijt.

Ten aanzien van het probleem tussen Danny Blind en Jol, als er dat al is, zou ik het volgende willen zeggen. Danny had zijn zoon Daley, over wie hij een verschil van mening had met Jol, eigenlijk aan het begin van de competitie moeten adviseren naar een andere club te gaan, naar NAC of zoiets.

Vader in de technische staf, zoon in de selectie; het hoeft niet per se maar het geeft bijna altijd gedoe, zeker als de zoon geen 100 procent basisspeler is. Als Danny het goed voor heeft met Daley, raadt hij hem aan ergens op eigen benen te gaan staan. Klaar is Kees, alle problemen opgelost, door een Feyenoorder nog wel.


WILLEM VAN HANEGEM

No comments:

Post a Comment