Monday, April 11, 2011

Column: Johan Cruijff

Europa League speelt Twente en PSV parten


De afgelopen week zijn vooral de gigantische uitslagen in de Europa-Cuptoernooien het meest opgevallen. Met helaas ook FC Twente en PSV onder de slachtoffers. Maar om nu meteen vast te stellen, dat het Nederlandse voetbal niets op dit niveau te zoeken heeft, gaat me te ver. Wat dat betreft vind ik de sterke prestaties van de Portugese ploegen veelzeggend. Dat land is toch met Nederland te vergelijken en heeft met Benfica, FC Porto en Braga een uitstekende indruk achtergelaten.

Kom ik weer terug op ��n van mijn stokpaardjes, dat we in ons land de opleiding moeten intensiveren en effici�nter moeten aankopen. Er zit echt nog rek in diverse spelers en elftallen.

Zoals ook het omgaan met midweekse wedstrijden beter zal moeten. De afgelopen maanden is het bijna schering en inslag, dat de Nederlandse clubs punten verspelen als ze door de week in Europa hebben gespeeld. Ik heb al eerder aangegeven, dat na de uitschakeling door Spartak Moskou er voor Ajax kansen richting het landskampioenschap zouden komen. Dat is dit weekeinde dus gebleken. En ik sluit niet uit, dat die lijn na volgende week opnieuw doorgetrokken wordt.

Dan is het ook te hopen dat voor de Europese ranking FC Twente en PSV toch nog wat punten pakken. Wat dat betreft is het sowieso een goed internationaal jaar geweest, waardoor er over een jaar weer een extra ploeg voor de Europa League ingeschreven kan worden.

Terug naar de Champions League, waar Internazionale vijf goals tegen kreeg. Een gigantisch aantal voor een ploeg, die doorgaans vanuit de verdediging voetbalt. Aan de andere kant vond ik de nederlagen van Tottenham Hotspur en Shaktar Donetsk tegen Real Madrid en Barcelona geflatteerd. Ik vond Shaktar voetballend zelfs vrij goed; alleen kan je het tegen een ploeg als Barcelona niet permitteren om de linies niet aan te laten sluiten. De Catalanen gaan dan heel slim tussen de linies spelen en dan ben je als tegenstander gezien.

Het mag duidelijk zijn, dat er bij zowel PSV als FC Twente veel misging. Wat ik al aangaf, heeft dit meteen doorgewerkt richting de eredivisie en is de spanning terug. Hopelijk kan Ajax de druk op de twee koplopers verder opvoeren, waardoor het kampioenschap eindelijk in zicht komt na zeven jaar.

Daarom wil ik dit keer ook weinig kwijt over de interne discussie die bij Ajax wordt gevoerd. Ik heb een prima gesprek met een delegatie van de club gehad en die mensen doen nu verder hun werk. Wat dat betreft wacht ik nu even op de dingen die komen gaan.



bron: www.telegraaf.nl

No comments:

Post a Comment