Monday, December 13, 2010

Nieuwe column Johan Cruijff

Cruijff: Goede test voor Ajax


Ook ik ben blij met de start van Frank de Boer. Maar laten we alsjeblief niet de fout maken, door te denken dat het lek bij Ajax nu boven is. Juist door het signaal dat Frank met het team tegen AC Milan en Vitesse afgegeven heeft, heb je als club de morele plicht om te voorkomen dat hij straks verzuipt zoals dat zijn voorgangers is overkomen.

De basis om Ajax weer op te bouwen ligt er. Ik heb de afgelopen weken met zo'n beetje alle oud-spelers gesproken. Van beroemd tot minder bekend en iedereen is bereid om Ajax te helpen.

Geef ze daarom een kans. Te beginnen met de ledenraadverkiezing, waarmee morgenavond de eerste stap moet worden gezet. Daarom ben ik benieuwd hoe de komende 24 uur een zogenaamd probleem rond Edo Ophof wordt opgelost. Edo is ��n van de oud-spelers die zich kandidaat voor de ledenraad heeft gesteld, maar hij is ook bestuurslid van een stichting die de aandelen van NEC beheert.

Het eerste wat bij mij opkomt, is dat een ex-voetballer met zo'n functie iets in zijn mars moet hebben. Daar kan je dus je voordeel mee doen en daarom ga je kijken hoe je het zogenaamde probleem gaat oplossen. Mijn ervaring is dat vanuit zo'n instelling het altijd wordt opgelost. De andere kant is natuurlijk, dat als je Edo er niet bij wil hebben, je aan het zogenaamde probleem vast blijft houden.

De manier waarop hier straks mee omgegaan wordt, zou daarom best iets over de ledenraadverkiezing kunnen zeggen.

Essentieel wordt in ieder geval dat iedereen voor morgenavond goed in de spiegel kijkt en voor zichzelf vaststelt, dat dit keer Ajax voor alles gaat.

Dat heb ik ook tijdens het gesprek met voorzitter Uri Coronel en directeur Rik van den Boog aangegeven. Ik heb toen mijn mening gegeven over vooral de technische onderdelen binnen de club en hoe die moeten worden verbeterd. Het gaat er vooral om, dat dit allemaal weer in handen komt van mensen die echt weten wat er op het niveau van Ajax wordt verlangd.

Ze waren het met me eens, dus nu maar afwachten hoe de boel zich straks gaat ontwikkelen.

Nogmaals, er is nu van AC Milan en Vitesse gewonnen en dat kon niet op een beter moment gebeuren. Alleen is het slechts het begin.

Hetzelfde geldt voor de ledenraadverkiezing. Ook als er veel voetballers gekozen worden, dan nog is alleen de eerste stap gezet. Net als met het eerste elftal begint het eigenlijk pas na die zo belangrijke eerste stap.

Hoe sneller het technische beleid daarna doorgelicht en verbeterd wordt, hoe beter dat ook voor Frank de Boer en zijn elftal is. Want zolang de organisatie van de club niet klopt, loop je ook als trainer uiteindelijk tegen een muur aan. Juist nu Frank zo'n goed signaal heeft afgegeven, kan de rest van Ajax niet achterblijven.

Daarom ben ik ook heel benieuwd naar morgenavond.


bron: www.telegraaf.nl

No comments:

Post a Comment